書と非書の際(きわ)・JARFO京・文博

Calligraphy and not calligraphy KIWA (overlaps) - JARFO kyo-bunpaku


2021. 01.08 (金曜日) ~ 01.31 (日曜日)

会場



11:00~18:00

月曜日: 休廊日
火曜日: 休廊日
終了日 ~16:00

入場無料

【二会場同時開催】
メイン作品展示/ 京都王藝際美術館(2F展示室)
小作品展示/ JARFO京・文博

新井九紀子
小川妙子
菅 広
クリスティーン フリント サト
坂巻裕一
島本田鶴子
宗 由美子
曽田浩隆
高濱 渉
田口梅屋
竹澤順子
田中逸齋
谷川ゆかり
谷村優希
友葭良一
中村美知生
HILOKI TANAKA
藤田恭敏
細馬千佳子
本城研石
槇 冬菫
増田達治
松谷武判
山本大廣
山本尚志

「書と非書の際」展 主旨」
本企画の発意は、故 中村二柄氏(現代の書芸術 -墨象の世界-『淡交社 刊』著者) と石田淨(京都藝際交流協会理事長)の墨象の世界に関する対話の中で「非文字性の書を前衛書、墨象と呼ぶ場合が多い」という中村二柄氏の提言をきっかけに現代の書芸術を「書とは何なのか」「書と文字はどう関わるのか」「書家と画家の線はどう違うのか」等々、「藝際」の視角から展覧会、シンポジウムを通して検証する事を目的に2003年から企画開催されたものです。 長い伝統を持つ「書」芸術と「非書」の際(きわ) を探ることの中から新しい芸術 が生まれるのではないかという命題こそが「書と非書の際」なのです。
Free entrance

[Simultaneous holding of two venues]
Main work exhibition: Kyoto Wang Inter-Art Museum (2F)
Small work exhibition: JARFO kyo-bunpaku

Baioku Taguchi
CHIKAKO HOSOMA
Christine Flint Sato
HILOKI TANAKA
Hiroshi Kan
Hirotaka Soda
Hisashi Yamamoto
HONJO Kenski
Issai Tanaka
Junko Takezawa
Kukiko Arai
Matsutani Takesada
Michio Nakamura
Ryouici Tomoyoshi
Taeko Ogawa
Taikou Yamamoto
Talking MAKI
Tatsuji Masuda
Tazuko SHIMAMOTO
Wataru Takahama
Yuichi Sakamaki
Yukari Tanigawa
Yuki Tanimura
Yukitoshi Fujita
YUMIKO SO

Exhibition purpose:
The initiative of this project is based on the dialogue between Nihei Nakamura (author of "Contemporary calligraphy - the world of ink paintings" published by Tankosha) and Jo Ishida (Chairman of the Kyoto Society for Inter-Art Exchange, JARFO) about the world of ink paintings.
In relation to Nihei Nakamura's reasoning that "In many cases, the non-textual calligraphy is considered the avant-garde", Jo Ishida debate about the modern calligraphy art. What is calligraphy? Which is the relation between calligraphy and letters? Which is the difference between painters and calligraphers?
Since 2003, Jo Ishida intends to inspect that from the perspective of "Geisai (Inter-Art)" holding exhibitions and symposiums.
"Calligraphy and not calligraphy's KIWA" exhibition is based on the thesis that new art expressions could arise from the research about the overlaps between calligraphy and non-calligraphy which have both a long tradition.

作家紹介


























作品



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